Není vůbec jednoduché psát o Hongkongu a snažit se ho nějak obsáhnout. Je jaksi složitě uchopitelný, jelikož se nejedná o město v pravém slova smyslu, ale vlastně o malý státeček. Státeček, ve kterém žije víc obyvatel než v celé České republice. Snažit se proto detailně psát o Hongkongu jsem předem vzdal a soustředil se spíše na detaily, kterých pochopitelně také nebylo málo.
Richard si v rámci vzpomínání na doby minulé přál zajet na jižní cíp Hong Kong Islandu. Malá přístavní vesnička v bývalé pašerácké zátoce se však za dvacet let kapánek změnila a hlavně rozrostla.
Za 16 HK dolarů jsme se svezli přímou linkou číslo 973 z Kowloonu až do Stanley. Kowloon je s ostrovem spojený podmořským tunelem, ze kterého dvoupatrový autobus vyjel na pomezí čtvrti Sai Ying Sun a Sheung Wan. Jestli je něco v Hongkongu uchvacující, tak je to rozsáhlost a kvalita dopravní infrastruktury.
Různé nadjezdy a podjezdy se kříží v neuvěřitelných obrazcích tvořených prvotřídními silnicemi propletenými stejně neuvěřitelnými lávkami pro pěší. Tyto různě široké dopravní tepny se proplétají hustou spletí do nebe se deroucích výškových budov. V takové, pro Čecha naprosto ojedinělé a neznámé architektuře, lze lehce přehlédnout přirozenou členitost původního terénu. Byl jsem proto překvapen, když se autobus začal drápat do prudce se zvedajících serpentin.
Brzy jsme však opustili ulice, kde se výškové budovy snaží zvítězit nad nedostatkem místa i nad cenou každého metru čtverečního drahých stavebních parcel. Hongkong je vlastně mraveniště, kde se každý snaží získat svůj malý kousíček místa k životu na výsluní. Pochopitelně jako všude i zde někteří mají místa podstatně více na úkor těch méně dravých.
Je však úžasné sledovat, jak každý článek mraveniště bezchybně funguje. Každý z mnoha milionů lidí má své místo a svou roli, kterou plní ze všech svých sil. Všechno funguje, lidé jsou vstřícní a ochotní. Navíc je Hongkong neuvěřitelně čistý. Pořád někdo někde zametá a uklízí. Nikde na zemi není papírek či nedej bože nedopalek od cigarety. V tak přecpaném městě je to opravdu neskutečné a fascinující. Klobouk dolů před tím, jak i takové velkoměsto může bezchybně fungovat i v takových detailech.
V tom by Hongkong mohl sloužit jako vzor a příklad jiným. Obzvláště nám Čechům by mohl ukázat, že i desetimilionová různorodá komunita může navenek působit jako skvěle fungující organismus.
Cesta do Stanley trvala zhruba hodinu. Pořád se bylo na co dívat. Silnice kopírovala západní břeh Hong Kong Islandu, a tak jsme většinu cesty mohli pozorovat třpytivé vody Jihočínského moře.
Když jsme vystoupili ve Stanley, Richard město vůbec nepoznával. Totálně se za dvě desetiletí změnilo a z malebného městečka se stala téměř brutální turistická atrakce. Staré tradiční trhy se razantně změnily a zmenšily. Restaurace s tradiční kuchyní ustoupily podnikům s globální předraženou stravou.
Byli jsme proto rádi, když nám jeden prodavač na tržnici poradil místní lidovou jídelnu. Skvělé jídlo a pivo Tsing Tao jsme pořídili za třetinovou cenu oproti podnikům na břehu zátoky Stanley Bay.
Po dobrém jídle jsme si trošku zalenošili ve stínu mola Blake Pier. Dřevěná střecha nás ochránila před spalujícími paprsky slunce a pozorování mořských vln tak bylo mnohem příjemnější než z betonové promenády ve zbytku zátoky.
Během naší siesty připlula z Victoria Harbouru i džunka, kterou jsme tam viděli hned náš první večer v Hongkongu. I na té bylo vidět, jak se časy a poměry změnily. Červené nařasené plachty měla už spíše jako dekoraci. O její pohon se staral dieselový motor…